18 Οκτ 2017

I learn, you learn but together we double learn, που σημαίνει "Μαθαίνω, μαθαίνεις αλλά μαζί μαθαίνουμε διπλά".

Σε απόλυτη αντιστοιχία με τον τίτλο του, το πρόγραμμα της συντονίστριας χώρας Ισπανίας βασίζεται και παράλληλα στοχεύει στη συνεργατική μάθηση, στην πλήρη και δυναμική αξιοποίηση της έννοιας "ομάδα", σε επίπεδο μαθητών, εκπ/κών, γονέων και γενικότερα ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Συντονίστρια χώρα: Ισπανία.
Χώρες εταίροι: Ελλάδα, Πολωνία, Ρουμανία και Τουρκία.
Διάρκεια υλοποίησης: Δύο έτη.

Πέντε διαφορετικές χώρες, εκπροσωπούμενες η καθεμιά από ένα σχολείο Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης, ξεκινούν ένα διαπολιτισμικό ταξίδι συνεργασίας, γνωριμίας και γνώσης, αυτογνωσίας και ετερογνωσίας, δράσης και εμπειριών!

Ξεκινώντας από την παραδοχή ότι οι εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και της κοινωνίας έχουν αλλάξει και αλλάζουν συνεχώς, το πρόγραμμα εστιάζει σε συγκεκριμένες μεθοδολογικές προτάσεις, προκειμένου η εκπαιδευτική πραγματικότητα να συμβαδίζει και να ανταποκρίνεται στις διαμορφούμενες νέες ανάγκες.

Οι δύο βασικές έννοιες, οι "έννοιες-κλειδιά" που αποτελούν συγχρόνως μεθοδολογικά εργαλεία αλλά και βασικούς στόχους προς αυτήν την κατεύθυνση, είναι η συνεργατική μάθηση και η θεωρία των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης του Howard Gardner*.

Μέσα, λοιπόν, από την εκπαιδευτική διαδικασία στην οποία οι μαθητές συνεργάζονται δουλεύοντας σε ομάδες (ομαδοσυνεργατικά), και με τη χρήση διδακτικού υλικού που αντιστοιχεί στους πολλούς και διαφορετικούς τύπους νοημοσύνης που διαθέτει ο καθένας τους, στοχεύουμε στην ενδυνάμωση των ικανοτήτων τους που σχετίζονται με τη διαπροσωπική και ενδοπροσωπική νοημοσύνη τους (τύποι νοημοσύνης που θα επεξεργαστούμε εμείς ως εταίρος), στην ισχυροποίηση των διεργασιών της ομάδας, και στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης των πιο αδύναμων μαθητών.

Σχετικοί με τα παραπάνω, είναι και οι ακόλουθοι, επιμέρους στόχοι του προγράμματος:

βελτίωση της καθημερινότητας του σχολείου με νέες δραστηριότητες και στόχους
δημιουργία κινήτρων για πιο ενεργή συμμετοχή των μαθητών στη σχολική ζωή
τόνωση του επαγγελματικού προφίλ των εκπαιδευτικών
προώθηση της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς
ανάπτυξη διδακτικών μεθοδολογιών βασισμένων στη θεωρία των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης
εργασία σε ομάδες με ανεκτικότητα και αποδοχή της ετερότητας
ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων μαθητών και εκπαιδευτικών
βελτίωση της ικανότητας επικοινωνίας στην αγγλική γλώσσα
ενίσχυση της χρήσης των ΤΠΕ στον τομέα της εκπαίδευσης
ενίσχυση της εξωστρέφειας της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
ενίσχυση της ευρωπαϊκής διάστασης της εκπαίδευσης
δικτύωση του σχολείου μας με σχολικές μονάδες της ευρωπαϊκής κοινότητας στο πλαίσιο ανταλλαγής καλών πρακτικών
ενθάρρυνση στην ανάπτυξη διαπολιτισμικού διαλόγου με τις χώρες-εταίρους
καλλιέργεια της αντίληψης του ενεργού Ευρωπαίου πολίτη
εμπλοκή των γονέων στη σχολική πραγματικότητα

Κατά τη διάρκεια των δύο ετών του  προγράμματος θα πραγματοποιηθούν μεταξύ των εταίρων εκπαιδευτικές επισκέψεις διδακτικού προσωπικού, στις οποίες εκπαιδευτικοί αλλά και μαθητές θα έρθουν σε επαφή με τα εκπ/κά συστήματα των άλλων χωρών, θα ανταλλάξουν εμπειρίες εκπαίδευσης και διδασκαλίας και θα ασκηθούν σε γόνιμο διάλογο με στόχο την ενημέρωση αλλά και την ανταλλαγή διδακτικών πρακτικών.
Με το πρόγραμμα Erasmus+ ενθαρρύνεται η συμμετοχή και η δικτύωση του σχολείου μας με σχολεία άλλων ευρωπαϊκών χωρών, ώστε με την αλληλεπίδραση σε επίπεδο δεξιοτήτων και εμπειριών, να αυξήσουμε την ικανότητά μας για διεθνικές συνεργασίες και να παράξουμε υψηλής ποιότητας καινοτόμα προϊόντα. Ελπίζουμε η συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων χωρών, να επιφέρει βελτιώσεις στα συστήματα και τις πολιτικές για την εκπαίδευση τόσο στη χώρα μας όσο και στην Ευρώπη.

*Ο Αμερικανός ψυχολόγος Howard Gardner θεωρείται ο κυριότερος εμπνευστής της θεωρίας των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης, την οποία ανέπτυξε το 1983 στο βιβλίο του "Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligence. Η προσωπική του στάση είναι κριτική απέναντι στην άποψη ότι γεννιόμαστε με μία και μόνο νοημοσύνη, την οποία δεν έχουμε τη δυνατότητα να αλλάξουμε.
Υποστηρίζει αντίθετα ότι η νοημοσύνη μας χωρίζεται σε εννέα τομείς, που έχουν την έδρα τους σε διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου μας και είναι οι εξής: 
1. Μουσική-ρυθμική νοημοσύνη
2. Χωροταξική νοημοσύνη
3. Γλωσσική νοημοσύνη
4. Λογικομαθηματική νοημοσύνη
5. Κιναισθητική νοημοσύνη
6. Διαπροσωπική νοημοσύνη
7. Ενδοπροσωπική νοημοσύνη
8. Νατουραλιστική νοημοσύνη
9. Υπαρξιακή νοημοσύνη

Υπεύθυνος επικοινωνίας/συντονιστής προγράμματος: Παπαδομιχελάκης Αντώνης