4 Φεβ 2025

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ

 


Το Σχολείο μας συμμετέχει  στην Πανελλαδική  Έρευνα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου το οποίο λειτουργεί στο Ινστιτούτο Πληροφορικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας.

Η έρευνα είναι ανώνυμη, έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, διενεργείται σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο και Λάρισα. Έχει θέμα: «Διαδικτυακές Συνήθειες» και αφορά μαθητές/τριες Ε’ και Στ’ Δημοτικού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου δεν είναι υποχρεωτική, θα γίνει την ώρα του μαθήματος της Πληροφορικής (Τ.Π.Ε.), από τους μαθητές/τριες που θα φέρουν την υπεύθυνη δήλωση που δόθηκε στο σχολείο.

Παρακάτω είναι οι αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με την έρευνα.

 

1.       ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ: 

Σκοπός της έρευνας είναι η καταγραφή των διαδικτυακών εμπειριών και συνηθειών των παιδιών και των εφήβων προκειμένου να εντοπιστούν τα αναδυόμενα προβλήματα όσον αφορά στην ασφαλή ενασχόλησή τους με το διαδίκτυο έτσι ώστε να μπορεί να συνταχθεί ένα ρεαλιστικό και αποτελεσματικό σχέδιο ενημέρωσης και αφύπνισης παιδιών, γονιών και εκπαιδευτικών. Σήμερα άλλωστε, ίσως περισσότερο από ποτέ είναι επιτακτική η ανάγκη επιμόρφωσης παιδιών και νέων για την ποιοτική θετική και ασφαλή χρήση του διαδικτύου. 

Το ερωτηματολόγιο μπορείτε να το δείτε αναλυτικά εδώ:

Για μαθητές/τριες Δημοτικού: https://saferinternet4kids.gr/nea/survey_elem_sch_2024_2025/ 

Στόχος είναι με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας να συνταχθεί ένα αποτελεσματικό και στοχευμένο σχέδιο ενημέρωσης και αφύπνισης παιδιών, γονιών και εκπαιδευτικών το οποίο θα υλοποιηθεί από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας για τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Την ίδια ώρα τα συμπεράσματα της έρευνας θα αποτελέσουν ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς καθώς θα γνωρίζουν, μέσα από ένα πολύ αντιπροσωπευτικό δείγμα, ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες των μαθητών τους και σε ποια σημεία να δώσουν περισσότερη έμφαση κατά την εκπαιδευτική διαδικασία σε θέματα που άπτονται της ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου. 

2.ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ: 

Η έρευνα είναι Δημοσκοπική Ομοταξίας (cohort survey), βασίζεται στην στρωματοποιημένη δειγματοληψία και πραγματοποιείται σύμφωνα με τις αρχές της επιστημονικής και ερευνητικής δεοντολογίας. Μονάδα ανάλυσης είναι μαθητές ηλικίας από 10-18 ετών.

Η έρευνα διενεργείται με τη μορφή ανώνυμου online ερωτηματολογίου διάρκειας περίπου 10 λεπτών το οποίο συμπληρώνεται από τις μονάδες ανάλυσης (μαθητές/τριες) κυρίως στο μάθημα της Πληροφορικής, της Τεχνολογίας ή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων υπό την επίβλεψη του/της εκπαιδευτικού. Μεταβλητές της έρευνας είναι η εκπαιδευτική βαθμίδα στην οποία ανήκουν οι μονάδες ανάλυσης (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο), το φύλο (Αγόρι / Κορίτσι) και τα χαρακτηριστικά της περιοχής δειγματοληψίας (αστικό κέντρο, κωμόπολη, χωριό).

Η μόνη υποχρέωση είναι η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου, χωρίς να απαιτείται καμία προετοιμασία από τους μαθητές/τριες και καμία υποχρέωση μετά την ολοκλήρωση της συμπλήρωσης. Σε ότι αφορά στη διασφάλιση της ανωνυμίας και του εμπιστευτικού χαρακτήρα των δεδομένων επισημαίνουμε για άλλη μια φορά ότι το ερωτηματολόγιο είναι ανώνυμο και τα μόνο στοιχεία που ζητούνται είναι το φύλο, η τάξη στην οποία πηγαίνει το παιδί και η πόλη που διαμένει. Πρόκειται για στοιχεία που κρίνονται απαραίτητα για την ασφαλή διεξαγωγή των συμπερασμάτων και δε δημιουργούν πρόβλημα στην εφαρμογή του νόμου περί προστασίας προσωπικών δεδομένων. Επίσης μέσω του ερωτηματολογίου έχει διασφαλιστεί ότι δεν προκαλείται κάποια βλάβη στους συμμετέχοντες ανήλικους. 

3.ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ: 

Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ τα τελευταία 5 χρόνια έχει υλοποιήσει σειρά ερευνών υπό την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Τα στοιχεία που έχουν προκύψει και τα οποία έχουμε ήδη καταθέσει στη βιβλιοθήκη του ΙΕΠ αποτέλεσαν για εμάς, για τους εκπαιδευτικούς αλλά και για τους γονείς ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο διερεύνησης των συνηθειών των παιδιών όσον φορά στη διαδικτυακή τους ζωή. Προέκυψαν ουσιαστικά συμπεράσματα τα οποία αξιολογήθηκαν και με βάση αυτά δημιουργήθηκε και θα συνεχίσει να δημιουργείται εκπαιδευτικό υλικό υιοθέτησης καλών πρακτικών διαδικτυακής πλοήγησης που έχει αξιοποιηθεί από πολλούς εκπαιδευτικούς αλλά και γονείς. Τα αποτελέσματα των ερευνών μπορείτε να τα δείτε εδώ:

ΕΡΕΥΝΕΣ

Από τα συμπεράσματα της έρευνας το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου προσδοκά να σχηματίσει μια αντιπροσωπευτική εικόνα των διαδικτυακών εμπειριών και συνηθειών των παιδιών και των εφήβων και αντιστοίχως να δημιουργηθεί εκπαιδευτικό υλικό αφύπνισης και ενημέρωσης το οποίο θα βοηθήσει τους νέους να αποκτήσουν μια πιο υγιή σχέση με το διαδίκτυο και θα παρέχει στους εκπαιδευτικούς τα εργαλεία και τις μεθόδους που χρειάζονται για να διδάξουν τις βασικές αρχές ψηφιακής ασφάλειας και ψηφιακής ιθαγένειας στο περιβάλλον της σχολικής τάξης.

 

4. ΠΙΘΑΝΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ / ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ: 

Κίνδυνοι δεν υπάρχουν. Η ανωνυμία των μαθητών διασφαλίζεται πλήρως.

Το ερωτηματολόγιο και η όλη διαδικασία της έρευνας έχει εναρμονιστεί πλήρως με τα Άρθρα 3 και 12 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του παιδιού, τα οποία προβλέπουν ότι: α) σε όλες τις ενέργειες που αφορούν στα παιδιά, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη πρωτίστως το συμφέρον του παιδιού (άρθρο 3) και β) θα πρέπει να διασφαλίζεται το δικαίωμα στα παιδιά που είναι σε θέση να διατυπώνουν τις απόψεις, να τις εκφράζουν ελεύθερα, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία και την ωριμότητά τους (αρθρ.12). 

5. ΑΝΩΝΥΜΙΑ / ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ: 

Σε ότι αφορά στη διασφάλιση της ανωνυμίας και του εμπιστευτικού χαρακτήρα των δεδομένων επισημαίνουμε για άλλη μια φορά ότι το ερωτηματολόγιο είναι ανώνυμο και τα μόνο στοιχεία που ζητούνται είναι το φύλο, η τάξη στην οποία πηγαίνει το παιδί και το αν διαμένει σε αστικό κέντρο, κωμόπολη ή χωριό. Πρόκειται για στοιχεία που κρίνονται απαραίτητα για την ασφαλή διεξαγωγή των συμπερασμάτων και δε δημιουργούν πρόβλημα στην εφαρμογή του νόμου περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.

 

6.ΑΡΝΗΣΗ / ΑΠΟΣΥΡΣΗ: 

Οι μαθητές έχουν το δικαίωμα να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στην έρευνα ή/και να αποσυρθούν από αυτή σε οποιοδήποτε στάδιό της.

Για την περαιτέρω ενημέρωσή σας και για την άσκηση των δικαιωμάτων σας μπορείτε να επικοινωνείτε με τον Υπεύθυνο Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων στο dpo@saferinternet4kids.gr.