Στο πλαίσιο του Προγράμματος Ενεργού Πολίτη «Γνωρίζουμε βότανα του τόπου μας – Στηρίζουμε τη βιοποικιλότητα του τόπου μας», οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε’ τάξης ξεκίνησαν ένα ξεχωριστό ταξίδι γνωριμίας με τα βότανα της Κρήτης, με στόχο να τα γνωρίσουν, να τα εκτιμήσουν και να ευαισθητοποιηθούν γύρω από την αξία της προστασίας της τοπικής βιοποικιλότητας.
Η Κρήτη δεν είναι μόνο το νησί
της θάλασσας, του ήλιου και της ιστορίας... Είναι κι ένας τόπος γεμάτος
αρώματα, γεύσεις και μικρούς θησαυρούς της φύσης! Ανάμεσα σε βουνά, φαράγγια
και λιβάδια, κρύβονται βότανα που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν εδώ και αιώνες για
να θεραπεύονται, να μαγειρεύουν ή απλώς για να απολαμβάνουν το άρωμά τους.
Με αυτή τη σκέψη, ξεκινήσαμε ένα μικρό αλλά ουσιαστικό ταξίδι γνωριμίας με βότανα της Κρήτης, μέσα από ένα εκπαιδευτικό
πρότζεκτ γεμάτο εμπειρίες, δράσεις και χαρά.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της
Ε’ τάξης είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τη βοτανική κληρονομιά του
τόπου τους. Η αρχή έγινε με επίσκεψη στο Μουσείο
Ιατρικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπου παρατήρησαν, έμαθαν και
συζήτησαν για τη σχέση των βοτάνων με την ιατρική. Ακολούθησε μια βιωματική
εμπειρία στο αγρόκτημα «Μικρό Σχολείο
της Γης», με αρώματα, εικόνες και προσωπικές αφηγήσεις, που γέννησαν
ερωτήματα και ενθουσιασμό.
Η πορεία συνεχίστηκε με ερευνητική εργασία: τα παιδιά, σε
ζευγάρια, ανέλαβαν να μελετήσουν από ένα βότανο, αναζητώντας πληροφορίες για το
όνομά του, τις ιδιότητές του, τις χρήσεις του και το πού φυτρώνει. Όλα τα
δεδομένα οργανώθηκαν σε φύλλα εργασίας, ενώ αξιοποιήθηκε το εργαλείο Storyjumper για τη δημιουργία ψηφιακών βιβλίων.
Στη συνέχεια, οι μαθητές
δημιούργησαν αφίσες για κάθε βότανο και συμμετείχαν ενεργά σε δραστηριότητες
που συνδύαζαν γνώση και παιχνίδι. Ένα παιχνίδι μνήμης με κάρτες βοτάνων το οποίο αποτέλεσε ένα
διασκεδαστικό εργαλείο μάθησης, βοηθώντας τους μαθητές να ανακαλέσουν
πληροφορίες και να ενισχύσουν τη μνήμη τους μέσω της παρατήρησης και της
σύνδεσης. Το παιχνίδι αυτό παίχτηκε με ενθουσιασμό μέσα στην τάξη και στη
συνέχεια εκπρόσωποι της Ε’ τάξης επισκέφθηκαν την Α’ τάξη, όπου έπαιξαν με
τα πρωτάκια, μοιράζοντας με χαρά όσα είχαν μάθει.
Επιπλέον, αξιοποιήθηκε η εκπαιδευτική
ρομποτική με το Bee-Bot, τη γνωστή «μελισσούλα», μέσα από ένα διαδραστικό
παιχνίδι που βασίστηκε στα βότανα της Κρήτης. Οι μαθητές προγραμμάτισαν
διαδρομές ανάμεσα σε σταθμούς με φυτά, καλλιεργώντας δεξιότητες προγραμματισμού
και λογικής σκέψης, ενώ ταυτόχρονα ενίσχυσαν τις γνώσεις τους απαντώντας σε ερωτήσεις
για τα χαρακτηριστικά κάθε βοτάνου. Στη συνέχεια μια ομάδα μαθητών εισήγαγε τους
μαθητές της Γ’ τάξης στον κόσμο των
βοτάνων με τη βοήθεια της «μελισσούλας».
Σε όλες αυτές τις δραστηριότητες,
στόχος ήταν τα παιδιά να μάθουν μέσα από το παιχνίδι, να εμβαθύνουν στις
πληροφορίες, να διασκεδάσουν και να αποτυπώσουν τη γνώση με βιωματικό τρόπο.
Στο τέλος του πρότζεκτ, κάθε
παιδί πήρε στο σπίτι του ένα φυτό-βότανο για καλλιέργεια, μαζί με ένα σημείωμα
που ενθαρρύνει την υπευθυνότητα και την αγάπη για τη φύση. Μέσα από αυτή την
κίνηση, άνοιξε η συζήτηση για τη σημασία της βιοποικιλότητας και της φροντίδας
του περιβάλλοντος.
Τα παιδιά συμμετείχαν σε όλες τις
δράσεις με χαρά, ενθουσιασμό, συνεργατικό πνεύμα και δημιουργικότητα,
δείχνοντας ενδιαφέρον και φροντίδα τόσο για τη γνώση όσο και για το φυσικό
περιβάλλον.
Αυτό το πρότζεκτ ήταν η πρώτη
μας επαφή με τα βότανα της Κρήτης. Μια γνωριμία που μόλις ξεκίνησε… και που
θα συνεχιστεί με περισσότερες δράσεις και εμπλουτισμένες εμπειρίες στο
μέλλον!
Ξεφυλλίστε το βιβλίο μας, πάρτε κι
εσείς μέρος σ’ αυτό το μικρό βοτανικό
ταξίδι και ανακαλύψτε τη μαγεία που κρύβει η κρητική φύση!